Riziko poruchy motorického neuronu zvyšuje fotbal

Příspěvekod martink » 29 srp 2013, 23:22

Profesionální fotbalisté jsou vystaveni vyššímu riziku nevyléčitelného onemocnění motorického neuronu. Projevuje se napadáním nervových buněk v mozku a míše a vede ke svalové ochablosti, potížím s mluvením, polykáním a dýcháním a případně může také způsobit celkové ochrnutí, tvrdí studie vědců z Turínské univerzity. Tamní vědci zjistili, že se u fotbalistů choroba, také známá jako amyotrofní laterální skleróza (ALS) či Lou Gehrigova nemoc (podle americké baseballové legendy), vyvíjí dříve než u běžné populace.

Čím déle pak fotbalisté hrají, tím větší je riziko. Příčina nemoci je neznámá stejně tak jako příčina jejího častějšího výskytu u fotbalistů. Italský vědec Adriano Chio a jeho kolegové studovali lékařské záznamy více než sedmi tisíc profesionálních fotbalistů, kteří působili v Itálii v letech 1970 až 2001. Podle statistiky normálního výskytu měl být mezi zkoumaným vzorkem osob maximálně jeden nemocný, ve skutečnosti jich bylo pět. Průměrný věk sportovců při propuknutí choroby byl 41 let - o dvacet méně, než je běžné.

Studie byla okamžitě dána do souvislosti s několik let starým objevem, který italská média pojmenovala "záhada motorického neuronu". Tenkrát bylo zjištěno 33 případů ALS během vyšetřování nelegálního užívání farmaceutických přípravků mezi 24 tisíci profesionálními a poloprofesionálními hráči v Itálii.

Kód: Vybrat vše